Waar talen, culturen, godsdiensten en etniciteiten elkaar ontmoeten kunnen conflictsituaties ontstaan, maar ook uitwisseling van kennis en goederen en onderhandeling. Is er sprake van conflict en/of onderhandeling?

Er is sprake van onderhandeling in de EU als je het hebt over het uitwisselen van kennis in verband met het communautair belang. Door te onderhandelen met andere EU-landen, worden conflicten uitgesloten. Dit staat recht tegenover een nationale gerichtheid, het intergouvernementeel belang. Het is daarom nodig om als EU-leden voortdurend te onderhandelen, als men de vreedzame verhoudingen in Europa in stand wil houden.

Als er minderheidstalen zijn, zowel allochtone als autochtone, die moeten vechten om in de samenleving erkend te worden , is er sprake van conflict. Daarnaast kun je spreken van onderhandeling om steeds meer macht of om een hogere status te verkrijgen.

Het Murks is een imitatie van het accent van allochtone jongeren dat door autochtone jongeren wordt gesproken. Als de nabootsers in contact komen met de allochtone jongeren, is er sprake van een dreigconflict. Daarentegen is  er sprake van onderhandeling als je kijkt naar de sprekers van straattaal. Het omvat een grotere groep sprekers dan het Murks en er worden woorden  van elkaar overgenomen die vervolgens gemeenschappelijke termen vormen, die iedereen uit de  subcultuur begrijpt.

Je kunt spreken van onderhandeling als je kijkt naar de kennis die de Sefardische Joden deelden met de autochtone Nederlandse bevolking. De Sefardische Joden participeerden in de gemeentebesturen en hadden handelsbelangen bij seculiere besturen in  Nederland. Toch is er sprake van conflict. De Sefardiem kregen niet dezelfde rechten als bepaalde andere minderheidsgroepen in Nederland. Zo mochten zij oorspronkelijk geen eigen begraafplaatsen houden, lid worden van gilden, grond bezitten en was het recht op verblijf niet erfelijk. Je kunt hier spreken van conflicten tussen groeperingen en daarmee dus in- en uitsluiting.

De nieuwkomers uit Zuid-Nederland profiteerden van de Amsterdamse werkgelegenheid. De Amsterdammers profiteerden daarentegen van de kennis en rijkdom van de nieuwkomers. Dit zou men uitwisseling van diensten en kennis kunnen noemen. De meeste religieuze vluchtelingen waren protestants, wat Amsterdam ook was en er dus geen conflictsituaties ontstonden.

Als sprekers die leenwoorden gebruiken proberen het leenwoord zo aan te passen dat er geen conflict over de uitspraak ontstaat, is er sprake van onderhandeling. Het nieuwe wordt aangepast aan het reeds bestaande. Zo ontstaan er dus geen conflicten door verschillende taalregels.

Er is sprake van conflict wanneer verschillende religies en verdere aspecten van culturen bij elkaar komen. In college 7 betreft het niet zozeer de taal. Conflicten ontstaan door verschillende wetgevingen en overtuigingen (islamitische besturing tegenover seculiere besturing). Dit soort conflicten kan zware gevolgen hebben op de omgang tussen beide groepen in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld in de vorm van racisme en religieuze discriminatie.


Wat betreft Suriname
In Suriname is er haast geen sprake van conflictsituaties wanneer verschillende culturen en etniciteiten met elkaar in aanraking komen. De bevolkingsgroepen leven vredig naast elkaar en een voorbeeld van uitwisseling van kennis is de Surinaamse keuken. Onderhandeling is er wat betreft de lingua franca van Surinamers die een gemeenschappelijke taal hebben gevonden om in het dagelijks leven mee te communiceren.


Conclusie
Er is bijna altijd sprake van conflicten. Er wordt echter wel bijna altijd moeite gedaan om deze conflicten op te lossen. Een voorbeeld hiervan is de EU, die altijd blijft onderhandelen om conflicten te voorkomen. Bijna overal waar aspecten van culturen elkaar ontmoeten, ontstaan conflicten. Het nieuwe en daarmee vaak het onbekende wordt gezien als bedreiging. Een voorbeeld hiervan is de angst in Nederland voor de islam.