Zes Thema's


Aan de hand van de zeven collegeonderwerpen, moesten wij antwoord geven op zes verschillende thema’s. Deze thema’s zijn:

● Feiten: welk soort migratie speelt hier een rol, d.w.z om welke groep(en) gaat het, in welk tijdsbestek, en in welke zin is er sprake van diversiteit?
●Hoe worden allochtoon/nieuwkomer en autochtoon gedefinieerd?
●Hoe verhouden meerderheid en minderheid zich tot elkaar, eventueel gekoppeld aan dominantie/onderdrukking?
●Is er sprake van integratie van nieuwkomers en opname in de bestaande gemeenschap(pen)? Ofwel: doen beide partijen moeite?
●Welke vormen van toe-eigening zijn er te onderscheiden? Zowel van het nieuwe door de gevestigde orde als omgekeerd, van de gevestigde structuren door de nieuwkomers.
●Waar talen, culturen, godsdiensten en etniciteiten elkaar ontmoeten kunnen conflictsituaties ontstaan, maar ook uitwisseling van kennis en goederen en onderhandeling. Is er sprake van conflict en/of onderhandeling?

En de collegeonderwerpen zijn:

● De Europese Unie
● Taaldiversiteit in Europa
● Straattaal
● Joden in Nederland
● De ‘Spaanschen Brabander’
● Leenwoorden
● De islam in Europa

Niet alle thema’s zijn even relevant bij bepaalde collegeonderwerpen. Toch is opvallend dat de uiteenlopende onderwerpen uit verschillende tijdbestekken overeenkomsten vertonen, wat betreft dezelfde thema’s. De uitwerking  van de zes thema’s op deze site zal ongetwijfeld, voor een ieder die dit list, een 'eye-opener' zijn.